onsdag 12 februari 2014

P.P. "the music never stopped"

Pedagogisk planering

Film - "the music never stopped"


Varför?

Kursplanen säger att...

Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.


Centralt innehåll:

Musikens sammanhang och funktioner

Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan. Musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer, med fokus på etnicitet och kön.

Hur musik används i olika medier, till exempel i film och datorspel.


Kunskapskrav:

A:
Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.


Hur?

Titta på filmen "the music never stopped" under två lektioner, därefter arbeta i grupper där ni svarar på frågor kopplade till filmen. Därefter diskuterar vi i helklass vad ni kommit fram till.


När?

Vecka 7-8.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar